Tänä päivänä on vähemmän ihmisiä, jotka eivät puhu
ekologisuudesta. Lähes kaikki ketä tunnen lajittelee jätteensä ja miettii sitä
vakavaa asiaa nimeltä ilmastonmuutos. Itse olen sitä mieltä, että olisipa valtiovalta
ja ihmiskunta havahtunut siihen jo yhtä aikaisessa vaiheessa, kun oma ammattikuntani
eli noin 20-vuotta sitten. Toisaalta, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Olin Keudan järjestämässä täydennyskoulutuksessa syksyllä,
jonka aiheena oli ekologinen surusidonta. Se oli jo ajatuksena 100% minun
juttu, koska surusidonta on vahvin alani ja olen todella innokas ekologisen
ajattelun ihminen. Siinä siis kohtasi kaksi lähellä sydäntäni olevaa asiaa.
Kurssilla oli kymmenkunta alan ammattilaista oppimassa uutta
ja jossain kohtaa päivää sain sanottua olevani tämä ”salanimen KukkakaupanTäti”
omaava Tiia. Sydämeni oli pakahtua
ilosta, kun ympäri Eteläisen Suomen olevat ihmiset tiesivät nimimerkkini. Kirjoitukseni
ja sivuni ovat siis saaneet huomiota, jopa kollegoiden silmissä. Tässä kohtaa
kiitos kaikille, jotka seuraatte facebook sivuani ja luette blogini. Instagramissa
voi myös ottaa minut seurantaan @kukkakaupantati 😉 Julkaisujani on lupa myös jakaa!
Juttelun ja uuden oppimisen lomassa tuli sitten puheeksi
tietenkin myös tämä koko ammattiryhmääni koskeva ongelma. Markettien
kukkamyynti. Koko tämä salanimeni alla toimiva sivun toiminta on vain ja ainoastaan
siksi, että saisin teitä lukijoita ymmärtämään sen huonoja puolia ja arvostamaan
kivijalka kukkakauppoja tulevaisuudessakin.
Vieressäni istui kukkakauppayrittäjä Lahden seudulta ja
hänen näkemyksensä tähän negatiiviseen puoleen oli sellainen mitä itse en ole
näiden vuosien aikana osannut edes ajatella. Ekologisuus. Siksipä pohdinkin
sitä nyt tässä tekstissä. Selvittämättä sen suuremmin prosentuaalisia
todisteita tai mitään muutakaan.
Ruokakauppojen kukkamyynti on sivutoimista ja siinä ei
ainakaan alkuvaiheessa tavoiteltu voittoa myydyistä tuotteista. Tilanne on kuitenkin
vuosien myötä edennyt pisteeseen, jossa mm. S-Ryhmällä on jo Kotimaista-
tuotemerkin alaisia kukkia omine kääreineen. Herää kysymys, onko Ruokakauppojen
lisätuloksi tullut jo kukat sen sijaan, että ovat vain lisämyynituote?
Vuosien varrella kukkien myynti on vaihtunut markettien kannalta
vakaaksi, sillä ruokakauppojen kukkamyynti Suomessa on jo 70% kaikista kukista-
ei tarvitse siis yhtään ihmetellä miksi kukkakauppa toisensa jälkeen sulkee
ovensa. Itse luotan vielä siihen, että nuorempi ja nyt aikuistuva sukupolvi
osaa arvostaa kivijalkakauppoja tulevaisuudessa. Ainakin niin päättelisin
käyvän, koska tämä ekologinen näkökulma valtaa onneksi maailmaa. Suutarit ja
ompelijat, kaikki käsityön lahjan omaavat ovat vielä kovaa huutoa, jos toiveeni
toteutuu. Mukaan luen siis toki myös floristit.
Tämä vieruskaverini kurssilla oli kuitenkin ajatellut asiaa
niin uskomattoman laajasti, että hän pohti kukkamyyntiä marketeissa jätemäärien
kannalta: Markettien kukkamyynti on erittäin epäekologista, koska niiden
kukkahävikki on suuri! Kukkia ostetaan tuottajilta halvalla rullakoittain ja
rekat kuskaavat niitä suurina määrinä pitkin Suomen ruokakauppoja. Kukkamassat
ovat kuitenkin kaupoissa ilman ammattitaitoista hoitoa ja säilytystä, joten niitä
päätyy myös roskikseen suuria määriä!
Oletko itse ajatellut sitä? Kukkakauppojen hintoja kauhisteleville
marketin hinta on sopivampi, mutta tilanne on lähtökohtaisesti se, että jos
haluat maksaa kukkakaupan kukista vähän enemmän, tuet osaltasi jätemäärän pienenemistä
valinnallasi. Kukkakauppojen kukkavalikoimat suunnitellaan ja ostetaan juuri
siinä määrin, kun tiedetään menekin olevan. Ei niin, että ostetaan 100 nippua tulppaania
ja heitetään niistä iso osa roskikseen. Hinta
on toki ikävä kyllä kalliimpi, koska osto määrät on pienempiä.
Olen tuon keskustelun jälkeen pohtinut asiaa erittäin paljon
ja tuo kukkien pahin vihollinen etyleeni vielä asuu vankasti ruokakaupoissa.
Lämmin, huono hoito, etyleeni ja kukkamassat. Myyvää ja asiakkaalle helppoa
ostaa, mutta erittäin epäeettistä sen kaiken keskellä mitä meidän rakkaalla
maapallolla on meneillään.
Kauhukseni on myös merkkejä siitä, että ruokakauppojen jätelajittelu
kukkien kautta tulevan biojätteen kanssa ei toimi. Tarina kertoo tulppaaninippujen
päätyvän muoveineen biojätteeseen eräässä ruokakaupassa. Mitä tästä voimme
päätellä? Kukkakaupoissa oleva ammattitaito ottaa huomioon myös oikeat jätteenlajittelu
toimet vähäisen hävikkinsä kanssa.
Koulun penkillä olen oppinut vuosien varrella paljon. Minulle
on opetettu markkinointia, kirjanpitoa, tekstaamista, lajituntemusta latinaksi
ja suomeksi, kukkien fysiologiaa, puutarhanhoidon perusasiat, kukkien sidontaa
niin teoriassa kuin käytännössä sekä lisäksi kasvihuonetuotannon ja avomaankasvituotannon
peruskoulutuksen.. Kuuluipa sinne puutarhurin perustutkintoon metsänhoitoon ja raivaukseenkin
perehdyttävä viikko. Oikeastaan kun mietin on lista niin pitkä, että se on
lähes loputon. Osaisin tarvittaessa vaihtaa traktorin öljynsuodattimenkin!
Vielä enemmän on opettanut työvuodet alkaen Agrimarketin
Multasormi- puutarhaosastolta usean kukkakaupan kautta tähän päivään. Olen
kiitollinen jokaisesta työpäivästä jokaisessa työpaikassa, sillä ne todella on
opettanut näkemään asiat useilta kanteilta ja useilla tyyleillä toteutettuna. Virheistäkin
oppii!
Mitä tästä voi päätellä? Tästä voin itse päätellä sen, että
olen nähnyt markan muuttumisen euroksi kukkakaupassa ja olen nähnyt kukkakaupan
oven saranoiden hiljenevän arjessa sitä mukaan mitä laajemmin marketit on
kukkien myyntiä vienyt. Olkoon niin, mutta tästä voisimme ehkä päätellä senkin,
miksi koko ammattitaidollani koitan vaikuttaa siihen, että voin sitten 20
vuoden päästä kertoa nähneeni myös sen, kuinka markettien kukkamyyntibuumi taittui
ja asiakkaat palasivat juurilleen. Kauniiden ammattitaidolla sidottujen kukkakimppujen
ja sidontatöiden äärelle. Sellaisten kukkien ostamiseen, joiden hävikki on
minimaalista ja joiden työllistävä vaikutus on joidenkin koko elämän päätoimi.
Ei vain yritys saada lisämyyntituote, joista suurin osa päätyy pilaantuneena
kompostiin.
Ammattikuntani kautta toivon myös etten näe sitä päivää, kun
kukkatukut keskittyvät palvelemaan pelkästään isoja kertaostoja tekeviä
ruokamarketteja. Toivon sitä ammattikuntani ja kaikkien kukkakauppojen asiakkaiden
puolesta, sillä mikäli tukkukauppa siirtyy palvelemaan mieluummin marketteja,
on tulevaisuudessa hankalampaa ellei lähes mahdotonta toteuttaa Suomessa
tyypillistä kaunista kukkasidontaa erilaisten materiaalien käyttämisen pohjalta.
Toivon, ettei kukkakaupan tarvitse ostaa 100kpl yhtä neilikkaa tietäen suurimman
osan menevän hukkaan, vaan että asia hoituisi niin kuin ennen.. Niin, että yhtä
kukkalajia saa tukkuostaa vaikka vain 10kpl ja erityisesti juuri silloin, kun asiakas
sitä sidontatyöhönsä haluaa. Se on perusedellytys, kun luodaan kaunista.
Aina ei ole kysymys siitä, että massa myy vaan kysymys voi
olla siitä, että vakioasiakkaan suru saadaan sanojen puuttuessa purettua
kauniiksi jäähyväiskukiksi.
”Pienistä puroista syntyy isot virrat” opetettiin minulle koulussa.
Arvoisa lukija, otathan sinäkin sen huomioon; ainakin tämän rakkaan maapallon
nimissä!
KukkakaupanTäti
Tiia

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti